Martalócok-Airsoft-Pápa

Szlogen kell ide.

MENÜ

Nyilatkozat:

az airsoft játékosok nem képviselnek semmilyen katonai vagy félkatonai szervezetet, politikai, vallási, vagy etnikai csoportot. Az airsoft a paintballhoz hasonló, biztonságos, eröszakmentes, stratégai-taktikai játék, melyet törvénytisztelö állampolgárok százezrei üznek világszerte. Az airsoft nem kívánja a háborút, a fegyveres konfliktusokat dicsöíteni, nem a valóságot szimulálja - csupán egy játék. Az airsoft eszközök olyan országokban is szabadon birtokolhatók, ahol a legszigorúbb szabályozás alá esik a fegyvertartás. E dokumentum a forrás feltüntetésével, változtatás nélkül, szabadon terjeszthetö.

E dokumentumból származó minden más munkának szabad terjesztésünek kell lennie. A szerzök fenntartják a munkájukhoz füzödö elismerés jogát, és egyúttal mentesítik magukat a mások által beiktatott módosítások következményei alól. Ez a nyilatkozat elválaszthatatlan része a dokumentumnak.





Mi az Airsoft?

A szó jelentése müanyag gömblövedéket kilövö, alacsony energiájú légfegyverekre, és a velük üzött csapatjátékra utal. Az airsoft-fegyverek az eredeti eszközök hasonmásai, ám teljesen eltérnek az igazi löfegyverektöl. Teljesítményük tipikusan 0.5-3.3 Joule, ezért meg sem közelítik a szabadon tartható légfegyverekre elöírt 7.5 J, vagy a festéklövö-fegyverekre érvényes 15 J korlátot. A "BB" gömblövedékek nem hagynak festéknyomot, így az eltalált játékosnak kell a találatot jeleznie. Az airsoft tehát a résztvevök becsületességén, korrektségén alapszik - inkább komoly hobbi, mint versenysport.



Bevezetés

A Magyar Airsoft Szabályzat (MASZ) a biztonságos, kultúrált játékhoz nyújt alapot. Minden játékosnak tisztában kell lennie a benne foglaltakkal, és elfogadnia azokat. A MASZ "lefelé nyitott" rendszer, tehát szabadon alkalmazhatunk a benne leírtaknál szigorúbb szabályokat! Speciális szabályok, kiegészítések, játékmódok is bevezethetök, amennyiben nem sértik a biztonsági elöírásokat! A speciális szabályokra a játék meghirdetésekor, és annak megkezdése elött is fel kell hívni a figyelmet!



Energia és sebesség

A fegyverek teljesítményét, erejét a lövedék csötorkolatnál mért energiája (Joule) határozza meg, mely a lövedék súlyának és sebességének függvénye. A szabályzatban feltüntetett m/s (vagy fps) értékek kizárólag 0.2 gramm súlyú BB-vel érvényesek, a bemérést mindig ilyen lövedékkel végezzük! (lásd Kronózási melléklet )

FIGYELEM!
Nehezebb lövedékkel mérve csak a sebesség csökken, a fegyver ereje nem változik!


Biztonsági szabályok



1. Szemvédö használata:

A pálya teljes területén, az esemény teljes idötartama alatt, minden játékosnak és játékterület közelében tartózkodó személynek szemvédöt kell viselnie! Szemvédöt a játék ideje alatt levenni SZIGORÚAN TILOS! Szemvéd? nélküli emberre löni TILOS! Védöfelszerelés nélkül pályán tartózkodó személy esetén a játékot azonnal fel kell függeszteni!



2. Szemvédö típusa:

A szemvédönek minden irányból megfelelö védelmet kell nyújtania, stabilan, elmozdulás nélkül kell a szemüreget védenie, futás, intenzív testmozgás esetén is. Csak az ANSI Z87.1 vagy EN 166-F szabványnak megfelelö, vagy annál erösebb polikarbonát védöszemüvegek, paintball-airsoft maszkok használhatók! Acélrácsos szemvédö viselése engedélyezett, amennyiben a huzalvastagság meghaladja a 0.6mm-t, és a rács szövése 4x4mm-nél sürübb. A rácsos szemvédöt használatba vétel elött alaposan tesztelni kell! Nem megfelelö vagy sérült szemvédö viselése TILOS és BALESETVESZÉLYES!

Ha a szemvédön (vagy dokumentációjában) nincs megfelelö védelmi fokozat feltüntetve, úgy azt viselés elött tesztelésnek KÖTELEZö alávetni! A Játékszervezö bármikor elrendelheti a tesztelést. Ilyenkor legalább 1.5 Joule (120m/s) teljesítményü fegyverrel , minimum 3 lövést kell egyesével leadni a hátulról megtámaszt ott szemvédöre, 1 méter távolságból. Az eszköznek törés-repedés nélkül kell elviselnie a legerösebb fegyverek lövéseit is.





3. Arcvédö:

Épületben, belterekben zajló közelharc (CQB) játéknál arcvédö viselése KÖTELEZö! Az arcvédönek teljes védelmet kell nyújtania minimum a játékos fogazatának. Arcvédö nélkül épületharcban TILOS résztvenni!





4. Egyéb védöfelszerelés:

A sérülések elkerülésére minél kevesebb börfelületet hagyjunk fedetlenül. Gyakorló/terepruha, kesztyü, sapka vagy sisak, magasszárú cipö vagy bakancs, térd és könyökvédö viselése JAVASOLT!



5. Fehér kendö:

Játékból kiállás jelzésére (lásd Játékszabályok, 3. pont) egy darab, legalább 40x40cm méretü fehér kendö KÖTELEZÖ!



6. Fegyver:

Kizárólag 6mm müanyag (vagy környezetbarát) BB gömblövedéket célbajuttató, maximum 3.3 Joule (180m/s) torkolati energiájú, sorozatgyártásban készült, vagy azok teljes belsö szerkezetével (csö, hopup, meghajtás) rendelkezö airsoft-légfegyverek használata engedélyezett. Lézer-irányzékon kívül bármilyen célzóberendezés használható. 8mm-es airsoft-fegyverek, házilag barkácsolt, átalakított, és egyéb lövöeszközök TILTOTTAK! Kiskorú, de minimum tizenhatodik évét betöltött személy csak nagykorú felügyeletével használhat airsoft-fegyvert!

FIGYELEM! A szabályzatban közölt teljesítményadatok pusztán felsö határértékek, nem kitüzött célok, amit a játékosnak el kell érnie! A pontosságot, lötávolságot, a játékos sikerességét legkevésbé a fegyver ereje fogja meghatározni!





7. Fegyverhasználat:

Airsoft-fegyvert alkohol, vagy más cselekvökészséget befolyásoló szer hatása alatt kezelni TILOS!

a) Airsoft fegyverrel csak célzott lövést szabad leadni! Fedezék mögül kitartott, ablakon-ajtónyíláson át bedugott, stb. fegyverrel, VAKTÁBAN T ÜZELNI TILOS ÉS BALESETVESZÉLYES! Kiállt játékosra, csapattársra, megkülönböztetö jelzést viselö személyre löni TILOS!

b) Kötelezö minimális lötávolság: 1.7 Joule (130m/s) feletti teljesítményü fegyverekkel sorozatlövést leadni és 20m-nél közelebbröl játékosra löni TILOS!

c) Épületharc: szabályait a játék típusa határozza meg.

* Belterekre, rövid lötávolságokra korlátozott játék: maximális torkolati energia 1.1 Joule (106m/s) és RÖVID sorozatlövés engedélyezett! Maximum feletti fegyverek TILTOTTAK!

* Épületharcot mellékesen tartalmazó játék : beltérben és annak 10m sugarú körzetében maximum 1.5 Joule (120m/s) és KIZÁRÓLAG egyes lövés engedélyezett! Sorozatlövés, illetve 120m/s feletti fegyverrel épületre lövés csak a 10m zónán kívülröl, illetve épületböl tüzelve csak annál távolabbi célokra adható le.

d) 10m-nél rövidebb lötávolságnál, ha a szituá ció lehetövé teszi (pl. rajtaütés, hátbakerülés), tüzelés helyett szólítsuk fel az ellenfelet a megadásra! (lásd Játékszabályok, 6. pont) Közvetlen-közelröl, rászorított csötorkolattal SZIGORÚAN TILOS játékosra lövést leadni!

e) Állatra TILOS lövést leadni!

f) A játékos legyen tisztában fegyvere teljesítményével. A mérést mindig .20 gramm súlyú BB-vel kell elvégezni! A bemérés megtagadása a játékból kizárást vonja maga után!

g) Gázüzemü (HFC-134a, green gas, szén-dioxid, stb.) fegyvereknél mérést a helyszínen, környezeti hömérsékletre felmelegedett gáztartállyal kell elvégezni. Sose használjunk olyan gázt, amit a gyártó nem javasol fegyverünkhöz, illetve aminek nem vagyunk tisztában a teljesítményével! Nem megfelelö hajtógáz használata BALESETVESZÉLYES!



8. Fegyverkezelés:

igyekezzünk olyan körültekintöen forgatni az airsoft-eszközöket, mintha igazi fegyverrel bánnánk!

* Játékon kívül lövést KIZÁRÓLAG a szervezö által kijelölt próbahelyen, biztonságos irányba szabad leadni!
* Játékterületen- és játékidön kívül fegyverbe épített biztosító használata KÖTELEZÖ!
* Csak a játék kezdetekor, a szervezö utasítására helyezhetö tár a fegyverbe. A játék lefújásakor automatikusan, felszólítás nélkül ürítsünk és biztosítsunk! A játék területén-, és a próbahelyen kívül a tárat vegyük ki! Csödugó használata javasolt!
* FIGYELEM! Ügyeljünk arra, hogy a tár eltávolítása után a csöben még lövedék maradhat! A teljes ürítéshez a tár eltávolítása után adjunk le biztonságos irányba legalább 2-3 lövést!
* Csak akkor tegyük ujjunkat az elsütöbillentyüre, ha már célra tartjuk a fegyvert. Minden más esetben a mutatóujjunknak a sátorvason kívül a helye!
* Mindig kezeljük úgy a fegyvert, mintha töltve lenne. Amikor csak lehetséges, a csö torkolat biztonságos irányba mutasson, másik játékost ne keresztezzen! Tüzelés elött ellenörizzük a cél mögötti területet.
* Az airsoft fegyvereket töltetlen állapotban, zárt tárolóeszközben kell szállítani. A hozzátartozó lövedékektöl elkülönítve, jól zárható helyen úgy kell tárolni, hogy illetéktelen személyek ne férjenek hozzá . Javasolt az akkumulátort is eltávolítani.



9. Nem játékosok a pályán:

a játékban nem résztvevö személyek (felügyelö, szervezö, fotós-filmes, nézö) a védöfelszerelésen túl fluoreszkáló mellényt, vagy más élénk színü ruházatot kötelesek viselni! Kívülálló személy pályára tévedése esetén a játékot haladéktalanul fel kell függeszteni! Megkülönböztetö jelzést viselö-, kívülálló személyekre SZIGORÚAN TILOS tüzelni! A játékszervezö korlátozhatja a nem-játékos résztvevök számát, mozgásterét. A fotósok-filmesek jelenlétükkel nem zavarhatják a játékot.





10. Pirotechnika:

pirotechnikai eszközök használata TILOS - kivétel, ha a szervezö másként rendelkezik. Ebben az esetben is csak elöre meghatározott fajtájú, mennyiségü , hatályos jogszabályok szerint szabadon birtokolható pirotechnika lehetséges! Pirotechnika kezelésénél mindig viseljünk védökesztyüt! SOSE használjunk olyan eszközt, melynek nem vagyunk tisztában a kezelésével! Petárda, gáz-riasztó fegyver, rendvédelmi szervek számára gyártott fény és hanggránát (flashbang) használata SZIGORÚAN TILOS! Füstképzö pirotechnikát épületben, beltérben használni TILOS!





11. Baleset:

amennyiben a pályán ellátást igénylö sérülés történik, a játékot haladéktalanul fel kell függeszteni, és a szervezöt azonnal értesíteni kell!






Fegyverkategóriák



Az airsoft fegyvereket az alábbi öt kategóriába soroljuk:



Kézifegyverek:

általános kategória. Géppisztolyok, gépkarabélyok, hadipuskák, pisztolyok, sörétes puskák, alacsony teljesítményü ismétlöfegyverek tartoznak ide. Maximális energiájuk 1.7 J (130m/s) és tárkapacitásuk nem lehet több, mint 600 BB. Motoros tár használata NEM engedélyezett!





Mesterlövészfegyverek:

távcsövel felszerelt, legalább 95 cm hosszú, félautomata, ismétlö rendszerü, vagy sorozatlövésre nem átkapcsolhatóvá alakított puskák (M700, M24, M40, M14, M21/M25, L96A1, Steyr SSG, PSG-1, G3SG/1, MSG90, SR-25/Mk11, SPR/Mk12, Dragunov) Maximális tárkapacitás 80BB. Torkolati energiájuk meghaladja az 1.7 Joule-t, maximum 3.3 Joule (180m/s). 20 méternél közelebbröl TILOS velük játékosra lövést leadni! Egyszerre egy darab lövedéknél nem lehet több a levegöben! Minimális lötávon belül használható második fegyver viselése KÖTELEZÖ! Beltérben, közelharcra a minimális lötáv megtartása mellett sem használhatók, épületböl kifelé tüzelésre viszont igen. Mesterlövészfegyvert játék közben csak tizennyolcadik életévüket betöltött személyek kezelhetnek!

FIGYELEM! A játékosnak ismernie kell a lötávolság helyes megbecslését! (Mekkorának látszik adott nagyításnál, távcsövön keresztül egy emberalak, vagy annak részlete 20 méterröl.) Játék elött javasolt a távolságot pontosan kimérni és gyakorolni!





Támogató fegyverek:

automata müködésre (sorozatlövésre) képes, nagykapacitású tárral ellátott golyószórók, géppuskák. Villalábbal kell rendelkezniük, VAGY hasonlítaniuk valamely létezö, igazi csapattámogató fegyverre (M60, M249, M240, RPK, RPD, PKM, MG3/MG42, HK21). Maximális energiájuk 1.7 J (130 m/s). Tár korlátozás nincs ! Beltérben, közelharcra nem használhatók, épületböl kifelé tüzelésre viszont igen. Támogató fegyverrel mozgás közben tüzelni TILOS! Ezt a fegyverkategóriát a játék közben csak tizennyolcadik életévüket betöltött személyek kezelhetik!





Gránátvetök:

nagymennyiségü (14-180db) BB egyidejü kilövésére alkalmas, gázzal müködö, 40mm airsoft "gránátokat" befogadó, közelharcban használatos eszközök. Önállóan vagy kézifegyverre erösítve alkalmazhatók - mindkét esetben egy darab gránátvetöt vihet magával a játékos. Felszerelésük támogató- vagy mesterlövészfegyverekre nem engedélyezett! Kizárólag 6mm BB lövedékkel müködö gránátvetö használható!





Aknák, gránátok:

gázzal vagy rugóval m?ködtetett, kézi erövel célba juttatott vagy telepített (pl. botlódrótos) BB-szóró eszközök. Használatuk csak a játékszervezö engedélyével, speciális szabályokkal lehetséges! Játék befejezése után a telepített eszközöket azonnal el kell távolítani a területröl! Pirotechnikai elven müködö BB-szóró eszközök használata SZIGORÚAN TILOS!





Játékszabályok



1. Találat:

A játékos testét, ruházatát, felszerelését, illetve a fegyver bármely részét érö lövés találatnak számít. Csapattárs lövése, illetve a fedezéken, tereptárgyon, növényzeten keresztül érkezö lövedék is találatnak számít. Visszapattanó lövés viszont nem találat! Levetett felszerelési tárgyakat (pl. fának támasztott fegyver, földre helyezett hátizsák), taktikai pajzsot erö lövés nem találat! Szintén találatnak minösül, ha a játékost az ellenfél hátulról vagy oldalról, meglepetésszerüen, puszta kézzel (könnyen) megérinti. Ezt "csendes dobatásnak" nevezik (lásd 6. pont). Ilyen módon szemböl támadni TILOS és balesetveszélyes!





2. Találat jelzése:

a találatot kapott játékos AZONNAL beszünteti a küzdelmet, majd AZONNAL FELEMELI legalább az EGYIK KEZÉT, ÉS hangos, lehetöleg többszöri "MEGVOLT" vagy "HIT" kiáltással jelzi a találatot. A csak szóbeli találatjelzés NEM ELEGENDÖ! A játékosra szabadon lehet tüzelni, amíg a találat jelzése nem egyértelmü! Tehát csak FELTETT KÉZ ÉS HANGJELZÉS EGYÜTT érvényes! Nem szabad viszont kiáltani "csendes dobatásnál" (lásd 6. pont).





3. Kiállás, visszaállás:

találat jelzése után a játékos feje fölé emeli vagy szíjra ereszti fegyverét, AZONNAL FEHÉR KENDöT helyez a fejére, és a játék megzavarása nélkül, legrövidebb úton távozik az övezetböl. (Kivétel, ha a szabályok m ást írnak elö.) Számítsunk rá, hogy kiállás közben további találatokat kaphatunk. A fehér kendöt jól láthatóan, végig viselni kell! Heves küzdelem, épületharc közben KÉZFELTARTÁSSAL, KIABÁLÁSSAL, FEHÉR KENDÖVEL VÉGIG JELEZNI KELL a kiesett státuszt. A játékosra szabadon lehet tüzelni, ha nem egyértelmüen azonosítható, hogy kiállt a játékból! Fehér kendöt viselö vagy találatot jelzö játékost TILOS löni vagy fedezéknek használni!

Fokozott figyelemmel kell elhagyni a terepet, hogy ne váljunk célponttá, fedezékké. Szükség esetén megtorpanhatunk vagy rövid ideig várakozhatunk, ha így zavarjuk kevésbé a játékot. Épületharcnál a kiálló távozásáig szüneteltetni kell a küzdelmet, ha nincs más lehetösége a helyiség biztonságos elhagyására. Ilyenkor hangos "KIJÖVÖK!" kiáltással folyamatosan jelezze, hogy távozni készül.

A visszaállás szabályait a szervezö határozza meg. Ha felszerelés- vagy fegyverhiba miatt a játékos nem tudja folytatni a küzdelmet, szabályosan ki kell állnia (lásd 2-3. pont), és el kell hagynia a játékterületet. A hiba elhárítása után ugyanolyan módon állhat vissza, mintha kiesett volna - amennyiben a játékszabályok ezt lehetövé teszik. (Az akkumulátor cseréje nem számít meghibásodásnak, ha a csere helyben, gyorsan elvégezhetö.)





4. Kommunikáció:

találat jelzése után a játékos NEM ADHAT ÁT SEMMILYEN INFORMÁCIÓT (mutogatással sem!) a még játékban lévöknek! Legfeljebb a találat tényét, saját kiesését erösítheti meg! Ez különösen érvényes a medik-rendszerü visszaállást alkalmazó játékokra! A szembenálló felek a játék ideje alatt ne kommunikáljanak egymással - kivétel, ha ez a játék biztonságát, baleset elhárítását, illetve a parancsnokok közötti információcserét szolgálja. Bármiféle vitatkozásnak, veszekedésnek, az ellenfélen ejtett vélt vagy valós találatok bekiabálásának helye nincs! Tehát NEM SZÓLÍTJUK FEL a másik játékost kiállásra!





5. Rádiózás:

csak PMR típusú adó-vevö rádiók használata engedélyezett. A VOX (hangra érzékeny) funkciót és a dallamos hívójeleket, csipogást kapcsoljuk ki, mert zavarja a kommunikációt! Minél ritkábban forgalmazzunk a csapat számára fenntartott csatornán, üzeneteinket fogjuk rövidre! (Közöljük nevünket, tartózkodási helyünket, majd néhány szóban a lényeget.) A játékszervezö engedélyével egyéb rádiószabvány is alkalmazható, amennyiben megfelel a Nemzeti Hírközlési Hatóság elöírásainak!





6. Megadásra felszólítás ("Dobatás"):

KIZÁRÓLAG akkor alkalmazható szabály, ha a játékos HÁTULRÓL vagy OLDALRÓL, MEGLEPETÉSBÖL tüzelhetne a biztos célt nyújtó ellenfélre. A felszólításnak hangosnak, egyértelmünek kell lennie (pl. "Dobd el!", "Kezeket fel!"). Ha az ellenfél megadja magát, AZONNAL jelzi a "találatot" és kiáll a játékból. (A fegyvert természetesen nem kell eldobni.) Ha tétovázik, nem engedelmeskedik, a felszólító szabadon tüzelhet rá. E szabály alkalmazásánál fontos mindkét fél részéröl a sportszerü viselkedés! (lásd 9. pont) Szemböl, nagyobb lötávolságról, kis célpontot nyújtó játékost, többszörös túleröt nem szólítunk fel megadásra!





7. Fizikai kontaktus:

A fejezet 1. pontjában ismertetett "csendes dobatást" leszámítva az ellenfelek nem kerülhetnek semmilyen fizikai kontaktusba egymással! Ellenfél fegyverének megérintése TILOS!





8. Csalás, kezdö mentalitás:

Az airsoft-játék a becsületességen alapszik, ezért a csalókkal szemben a játékszervezök és játékfelügyelök a legszigorúbban fognak eljárni! Csalni játékban értelmetlen, hiszen az airsoft nem verseny, és elöbb-utóbb mindenki tisztában lesz az illetö személyével, ami végül a játékos megbélyegzését, kirekesztését vonja maga után. Nem éri meg!

Ne kiáltsunk azonnal csalót, ha ellenfelünk nem jelzi a szerintünk biztosnak vélt találatot. Álljunk egészséges szkepticizmussal a teljesítményünkhöz. Hátha mégsem találtuk el. Láttuk saját szemünkkel a becsapódást? Biztos? Gondosan céloztunk, vagy csak a cél irányába lövöldöztünk? Tüzelt egyáltalán a fegyverünk? Belerántottunk a lövésbe? Mozgó vagy kisméretü célpontot, futó alakot könnyen elhibáznak a gyakorlott játékosok is. A legkisebb gally, az aljnövényzet, és a szél is könnyedén eltéríti a lövedéket. Egy bokor gyakran átlöhetetlen fedezéket jelenthet. Nagy lötávolságnál úgy tünhet, a lövedék talált - valójában méterekkel a cél elött lehullott a földre. Elöfordulhat, hogy az adrenalin és a vastag öltözék miatt a játékos nem érezte, vagy nem hallotta meg a találatot. Velünk is megeshet. Szóval feleslegesen ne panaszkodjunk, ne gyártsunk összeesküvés elméleteket - különösen, ha kezdöjátékosok vagyunk! Löjjünk inkább újra. Ha egyértelmü csalással találkozunk, kötelességünk a helyszínen jelenteni a Játékszervezönek!





9. Sportszerü viselkedés:

igyekezzünk minden körülmények között megörizni a játék tisztaságát, kulturáltságát. Ne átkozódjunk, ne keressünk kiskapukat a szabályok "megeröszakolásával", mert ezek rombolják a játékélményt. Ügyeljünk a természet megóvására, kerüljük a szemetelést a pályán! Legyünk tisztában az érvényes szabályokkal. Tartsuk tiszteletben a játékszervezök és felügyelök kéréseit, döntéseit, segítsük a munkájukat. A találatot ne csak verbálisan, kézfeltartással is mindig jelezzük! A vitás kérdéseket, szabálytalanságokat közvetlenül játék után, helyben beszéljük meg, jelentsük a szervezöknek! Sérelmek utólagos felvetésének helye nincs!

Ha bizonytalanok vagyunk, hogy találatot kaptunk vagy sem, inkább álljunk ki. Ha két játékos nagyon rövid idön belül ( < 2 másodperc) ér el találatot egymáson, mindkét fél álljon ki. Nagyobb idöeltérés vagy hátrányosabb pozíció esetén a "párbaj" vesztese azonnal szüntesse be a tüzelést, ne éljen vissza a fönti illemszabállyal! Ha megadásra szólítanak fel minket, vegyük figyelembe, hogy ellenfelünk a biztosnak vélt lövés helyett a békésebb megoldást választotta. Csak akkor döntsünk a küzdelem folytatása mellett, ha indokolatlannak érezzük a felszólítást! Mindannyiunk kötelessége csapattársait udvariasan figyelmeztetni a fegyelmezett, sportszerö viselkedésre!





10. Korhatár:

a minimum életkorhatár tizenhat év, tizennyolcadik életévüket be nem töltött személyek csak egy nagykorú játékos felügyelete mellett, írásos szülöi engedéllyel (lásd Melléklet) vehetnek részt a játékokon.



Játékszervezési ajánlás



A játékszervezési ajánlás iránymutatóul, segédletként szolgál, hogy minél színvonalasabb rendezvényeket bonyolíthassunk le.



1. Alapkövetelmények:

Airsoft játékot csak 18. életévét betöltött - alkohol vagy egyéb cselekvökészséget befolyásoló szer hatása alatt nem álló - személy bonyolítson le. A szervezönek tapasztalt játékosnak kell lennie, legkevesebb 8-10 nyílt szervezésü játékon való részvétellel a háta mögött. Javasolt, hogy gépjármüvel, mobiltelefonnal, internet eléréssel, elsösegély csomaggal, fluoreszkáló mellénnyel, és légfegyverek sebességmérésére alkalmas eszközzel ("kronóval") rendelkezzen. Harminc fönél nagyobb létszámú játékok lebonyolításához legalább kettö vagy több szervezö javasolt!



2. Játékszervezö felelössége:

a játékkal kapcsolatos minden információ, különleges szabályok játék elött kihirdetése, a résztvevök csapatokba osztása, és a játék lebonyolítása. A játékszervezönek a játék kezdetétöl annak befejezéséig helyszínen kell tartózkodnia, és a játékosok rendelkezésére állni. Neki kell eldöntenie a vitás kérdéseket, a szabályokat megsértö személyeket figyelmeztetni, kizárni, vagy eltávolítani a pályáról. Szintén feladata nem megfelelö játékkörülmények vagy balesetveszély esetén a játék felfüggesztése, elhalasztása, vagy lefújása -az utóbbi esetben pedig a részvételi díj helyszínen visszafizetése (amennyiben volt). Ugyancsak k ö telessége a kezdö, tapasztalatlan játékosokat az alapvetö biztonsági szabályokról tájékoztatni



3. Játékszervezö nem felelös:

a játékosok testi épségéért, vagyontárgyaiért, a játékosok által gondatlanul vagy szándékosan okozott károkért - különösen a játékosok hanyagságáért, a biztonsági szabályok megsértéséért, nem enged élyezett vagy illegális felszerelés önkényes használatáért. A játékosok saját felelösségükre vesznek részt a rendezvényen, és saját felelösségükre használják a játékterületen lévö tereptárgyakat, jármüveket, épületeket!



4. Játék meghirdetése:

A játékot legalább 1-8 héttel a lebonyolítás elött javasolt az arra alkalmas fórumon meghirdetni (elektronikus vagy nyomatott formában) . A játékleírásban az alábbi információkat érdemes feltüntetni:




* Játék elnevezése, helye, ideje
* Szervezö(k) neve, elérhetösége
* Játék kezdete, idötartama, befejezése
* Helyszín megközelíthetösége
(térképpel)
* Részvétel feltételei
* Részvételi díj (mi foglaltatik benne)
* Minimális létszám
* Maximális létszám
* Kötelez? felszerelés
* Javasolt felszerelés



* Különleges szabályok leírása
* Rádiócsatornák elosztása
* Játékosok beosztása
* Részletes játékleírás, program
* Játékterület térképe
* Airsoft Szabályzat elérhetösége
* Szülöi engedély formanyomtatvány
(18 éven aluliaknak)



5. Jelentkezök regisztrálása:

A jelentkezöket regisztrálni kell, és úgy beosztani, hogy az összeszokott csapatok tagjai azonos oldalra kerüljenek - amennyiben ez nem borítja fel a játékegyensúlyt. 18 év alatti személy jelentkezése esetén írásos szülöi engedélyt, illetve a kiskorúért felelösséget vállaló (játékban résztvevö) felnött nevét, telefonszámát kell elkérni. Ezen felül az alábbi adatokra lehet szükségünk a jelentkezöktöl:



- Név, csapat
- Fegyverkategória, teljesítmény
- Rendelkezik rádióval (igen/nem)



A jelentkezök listáját rendszeresen frissíteni kell. Amennyiben a jelentkezök létszáma nem éri el a meghirdetett minimumot, illetve egyéb körülmények (idöjárás, pálya állapota, technikai problémák, stb.) nem teszik lehetövé a lebonyolítást, a rendezvényt legkevesebb 24 órával korábban le kell fújni, vagy a játékkiírást a kisebb létszámnak megfelelöen módosítani! Ha a jelentkezök száma eléri a meghirdetett maximumot, zárjuk le a regisztrációt, és a létszámon felülieket vegyük várólistára.



6. Feladatok a helyszínen:

A szervezönek minimum egy órával a játék kezdete elött már a helyszínen javasolt lennie. Nagyobb szabású rendezvény, rossz idöjárás esetén érdemes már elözö nap szemlét tartani a pályán. A játékszervezö fontosabb teendöi közé tartozik:



JÁTÉK EL?TT


JÁTÉK UTÁN
- Próbahely kijelölése
- Védöfelszerelés ellenörzése
- Fegyverek bemérése
- Kezdök tájékoztatása szabályokról
- Létszámellenörzés
- Csapatok végleges beosztása
- Különleges szabályok ismertetése
- Játékmenet ismertetése
- Pályabejárás, térkép ismertetés
- Játék kezdetének kihirdetése     - Játék befejezésének kihirdetése
- Vitás kérdések eldöntése
- Eredmény összesítése, kihirdetése
- Szemét, talált tárgyak összegyüjtése
- Kellékek elszállítása, pályabontás



Szójegyzék





AEG (Automatic Electric Gun)


elektromotorral meghajtott, önmüködö airsoft légfegyver

AEP (Automatic Electric Pistol)


elektromotorral meghajtott, önmüködöairsoft légpisztoly

Airsoft (vagy Softair)


müanyaggolyót kilövö légfegyver, vagy a vele üzött játék

ANSI Z87.1-2003


munkavédelmi szabvány

BB


airsoft müanyaglövedék

CQB (Close Quarters Battle)


közelharc

GBB (Gas Blow Back)


gázzal müködö légpisztoly, melynél a gáz egy része a szán mozgatására fordítódik

Green gas


légfegyverhez használt propángáz, szilikonolaj adalékkal (erösebb a HFC-134a-nál)

HFC-134a


elsösorban GBB légpisztolyokhoz használt tetrafluoroetán gáz

Joule (J)


a lövedék energiájának mértékegysége

"Kronó" (Chrono)


lövedék sebességmérésére alkalmas, elektronikus készülék

NBB (Non Blow Back)


a GBB pisztoly egyszerübb változata, a szán nem mozog

Sátorvas


az elsütöbillentyüt (ravaszt) védö fémkeret

Spring ("Springes")


kézi erövel müködtetett rugós légfegyver

Torkolati energia


lövedék energiája a csötorkolat elhagyásakor (a lövedék súlyának és sebességének függvénye)

Asztali nézet